Zo werk ik

Vanuit je eigen identiteit een positie in de markt kiezen. En die positie weergeven in een uniek credo: daar help ik je bij. Je ontwikkelt je eigen verhaal dat management, medewerkers en klanten verbindt en in staat stelt meer waarde te creëren. Welke aanpak ik hanteer hangt onder meer af van de fase waarin je organisatie zich bevindt.

Aanpak & Methodiek

Fase 1: Inside-out

  • Inside-out

    Via informele interviews en participerende observatie ga ik op zoek naar ‘het verhaal’ van je organisatie en het merk. Ik doe zoveel mogelijk mee met de dagelijkse gang van zaken om een realistisch inzicht te krijgen in het leven en de cultuur van de organisatie en zijn mensen.

  • Drijfveren identificeren

    We bepalen de allerbelangrijkste kernwaarden; zes waarden om achter te komen wat echt belangrijk is voor je organisatie en wanneer iets écht waardevol is.

Fase 2: Outside-in

  • Conventiejacht

    Onderzoeken waarom dingen zijn zoals ze zijn en waarom we doen zoals we doen. Samen kijken we naar het bedrijf, de communicatie, de klanten en de markt. Hierdoor krijg je zicht op je bedrijfsidentiteit, je oorsprong en hoe jouw organisatie zich kan ontwikkelen. Verder worden je eigen hypotheses (conventies!) over je klanten herkenbaar – met soms verontrustende uitwerking.

  • Formuleren Customer Insights

    We benoemen de ‘insights’ waardoor je bedrijf – opnieuw – relevant kan worden. We onderzoeken alle ins en outs van de klant en zijn relatie met jouw product, dienst of merk.

    • Intuïtief: teamleden delen en structureren bestaande (top of mind) kennis.
    • Georganiseerd: marktonderzoek, informele interviews, groepsgesprekken, gesprekken met ‘experts’, sociale media-analyse.

Fase 3: Verandering bepalen

  • Brand Register

    Een tool dat je uitdaagt een aangescherpte visie op de toekomst te vinden en ‘wat is’ te transformeren naar ‘wat zou kunnen zijn’. Het resultaat is het ideaal en de waarden van jouw bedrijf verpakt in een credo en merkverhaal dat de harde en de zachte kanten reflecteert. En dat helder handelingsperspectief biedt voor je mensen.

  • Opstellen merkmanifest

    Het manifest inspireert, geeft energie en zorgt voor saamhorigheid. Alle neuzen dezelfde kant op: naar voren. Zodat medewerkers gaan doen wat je graag wilt dat ze gaan doen. Niet omdat het moet, maar omdat ze het zelf willen.

Fase 4: Verandering uitvoeren

  • Ideeëngeneratie

    Je neemt de sprong en bepaalt wat je moet doen om je credo waar te maken. We ruilen oude methoden in voor nieuwe ideeën of passen ze aan zodat ze opnieuw relevant worden.

  • Ontwikkeling communicatie- en designconcept

    Samen met je creatieve bureaus of met mijn netwerkpartners* ontwikkelen we een vertrekpunt voor alle communicatiemiddelen. Maar ook voor de gesprekken die je met klanten voert. En voor hoe je offertes opstelt en aanbiedt. In beelden, vormgeving en de tone-of-voice.

    *Ik ben onderdeel van een breed netwerk van specialisten om creatieve teams op maat te formeren: alléén de juiste mensen op de juiste job.

  • Employee alignment

    Verdiep de relatie met je personeel en zet samen de stap naar de toekomst. Centraal staan de vragen: Wat moet er veranderen en waarom? Wat is het veranderverhaal, de noodzaak tot veranderen? In welke termen gaan we hierover spreken en welke collectief gedrag streven we na?
    Samen met een team uit de organisatie ontwikkelen we een programma op maat.