Ik ben opgegroeid in Zuid-Afrika. Daar studeerde en werkte ik tot ik in 1998 – op mijn 34e – voor mijn werk naar Amsterdam kwam. In 2006 ontmoete ik mijn partner Chris en in 2008 is onze zoon Gerrit geboren.

Lang voor mijn Nederlandse avontuur – in de jaren 80 – studeerde ik Internationale marketing en onderwijs aan de Universiteit van Pretoria en de Universiteit van Zuid-Afrika. Mijn carrière begon aan de klantzijde in marketing en brandmanagement, maar al snel werd ik verleid door de advieswereld van de bureaus. Ik stapte in als merkstrateeg. Een spannende baan, waarin ik de marketing- en communicatiekoers uitzette voor bedrijven: wat gaan we doen, met welke boodschap, om de business targets te halen?

Wat ik merkte was dat gewenste imago’s vaak niet kloppen met de werkelijke identiteit van organisaties. Terwijl er grote bedragen aan de communicatie van de bedachte imago’s worden uitgegeven. We weten dat een organisatie veel meer is dan zijn producten of diensten. De mensen en de sfeer zijn even belangrijk. Daarom ben ik in 2009 zelfstandig gaan werken en help ik organisaties en merken om vanuit hun eigen identiteit een positie in de markt te bepalen. Om een eigen, uniek credo te vinden dat hen niet alleen onderscheid van de concurrent, maar dat werkelijk past. Een uitgangspunt dat niet alleen dient als randvoorwaarde voor marketing en communicatie, maar richting geeft aan de manier waarop de organisatie zich in de praktijk gedraagt.

Vanuit antropologische blik – via kwalitatief interviewen, observeren en leren van wat management en medewerkers al weten – help ik managers en teams de antwoorden bloot te leggen. Vaak houdt dat in diepgaande verandering van organisatiecultuur te bewerkstelligen. We realiseren het proces samen van begin tot eind, want het proces is even belangrijk als de output.

Naast al dat werken is er natuurlijk ook nog moederschap en vrije tijd. Moederschap is een avontuur. Ik leer Nederland kennen vanuit de perspectief van een kind en alles is zo anders dan waar ik vandaan kom. Als gezin houden we erg van reizen en leuke dingen ondernemen. Zuid-Afrika speel daar ook een belangrijke rol in want we vinden het belangrijk dat onze zoon ook zijn Afrika-identiteit ontwikkelt. En voor mij betekent het heel veel om af te toe het oude bekende leven weer even te voelen.

Expertises

  • 25 jaar ervaring in marketing, communicatie en cultuurcreatie.
  • In staat om merkcreatie te koppelen aan business strategie.
  • Internationaal gewerkt bij A-merken – Premier Foods (Zuid-Afrika), National Brands (Zuid-Afrika), TBWA\, Ogilvy en BR-ND Positioneringsgroep.
  • Gewerkt voor A-merken – ING Bank, Stayok, Center Parcs, Disney Land Paris Resort, IMC, GGZ Nederland, Olvarit, Hotel Okura, Cadbury’s, Telfort, Playtex (SA), City Lodge (SA), Premier Foods (SA).
  • Ervaring met verschillende briefing en –ontwikkelingsprocessen voor design, communicatie en organisatiecultuur.
  • Breed partnernetwerk van specialisten.
  • Blijf dicht bij mijn eigen identiteit, passie en sterktes.